Endüstri Mühendisi Kimdir?


Endüstri Mühendisi ne yapar? 

Sanırım yüzyılın en bayatlayan sorusu bu ama yalan yok, ben de 3. Sınıfa kadar kendi kendime sordum durdum.

Tamam iyi güzel istedim, seçtim, başladım, ilerlemeye de devam ettim ama ne yapıyordum? Bu sorunun cevabı her yerde çeşitli şekillerde boy gösteriyordu ama hiçbir tanım tatmin edici değildi benim için. Spesifik bir branş değil ki canına yandığımın bölümü!


Endüstri Mühendisliği nedir? Ne yapar? Ne ile ilgilenir?



Bir Üniversitenin tanımına göre: "Endüstri Mühendisliği, insan, malzeme ve makineden oluşan bütünleşik sistemlerin tasarım, kuruluş ve geliştirilmesiyle ilgilenir. Çalışmalarında matematik, fizik ve sosyal bilimlerdeki özel bilgi ve becerileri mühendislik, analiz ve tasarım ilke ve yöntemleriyle birleştirerek, bu sistemlerden elde edilecek sonuçları belirlemeye, kestirmeye ve değerlendirmeye çalışır."

Katılıyorum. Bu ve benzeri açıklamaları bulmak oldukça kolay ve mantıklı bir yöntem ama asıl soru bölüm üzerine olmamalı. Bölüm, okula başlayıncaya kadar seçilmesi gereken ve okul bitince tarihe gömülen bir konu.


Asıl soru şu olmalı: ENDÜSTRİ MÜHENDİSİ KİMDİR?

Hiç sağdan soldan tanım örnekleri gösterip kendimi de sizi de yormadan kendi fikrimi sunuyorum:

Endüstri Mühendisi:

  • Her şeyi biraz bilen, hiçbir şeyi tam anlamıyla bilmeyen özel bir mühendislik dalına mensuptur. Uzmanlaşılacak husus için kişiye seçme şansı sunan bir bölümde okumanın zorluğu ve mutluluğu içerisindedir. Lisans eğitimi boyunca her bölümün tadına bakan müstakbel endüstri mühendisi, iş hayatında uzmanlaşmak istediği alana karar verme lütfunu yakalar ve başarıya bir adım daha yaklaşır. 
  • Darmadağın, başarısız ve düzensiz bir sistemi baştan sona düzeltebilecek yetiye ve bilgiye sahip bir “iyileştirme gurusudur. 
  • Var olanı iyileştiren, olmayanı hayal eden, mevcut durumdan hiç mutlu olmayandır. 
  • Her konu hakkında bilgi sahibi olan ve uzmanlaşma yetisi olan meslektaşlarım, neredeyse tüm mühendislik dallarına hakimdir. Bu sayede diğer dallara nazaran hep bir adım öndedir, önde olması da gerekmektedir.

Bir yandan yönetim projelerimle uğraşırken bir yandan da mühendislik projelerimle uğraştım. Bir yanda Kaizen kasarken diğer yanda aptal finansla uğraştım. Kimse kolay demedi, ama bu kadar zor olduğunu da söylememişti. Neyse aman korkmayın her cefanın sonunda sefa vardır demişler o günler de geçiyor. Gelelim bir diğer soruya:

Endüstri Mühendisi Ne İş Yapar?

Öncelikle hemen bir hatırlatma yapayım: İş ayrı, meslek ayrı. Mezun olduktan sonra ne iş yaparsak yapalım mesleğimiz; endüstri mühendisi.

“Endüstri mühendisi asıl amacıyla üretimin olduğu yerdedir. Fabrika bir saksı ise ve  içinde çiçek açıyor ise; endüstri mühendisi o toprağa dökülen sudur. Su olmazsa; toprak kurur, toprak kurursa; çiçek ölür, çiçek ölürse; saksı kaldır at marka olur.” Derim her zaman.


Kısacası, Endüstri mühendisi aklınıza gelebilecek hemen hemen her yerde çalışabilir ve internette tek tıkla sektörel sonuçlara ulaşabilirsiniz ama bireysel olarak sorulması gereken soru şu; siz her yeri kendinize uygun görüyor musunuz?

Şahsen banka sektöründe ya da bir fabrikanın finans bölümünde çalışan endüstri mühendisi görsem ki gördüm, gülerim. Saçmalamasınlar. Evet o da çok kıymetli ve değerli bir alan ama bırakalım herkes işini yapsın. Git Kalite mühendisi ol, Ar-Ge mühendisi ol, denetim mühendisi ol, süreç kontrol et, denetim yap. Gerçi bir ara ben de kafayı yemiştim 3. Sınıfa doğru mesleğimle alakasız saçma sapan alanlara kaymıştım Özge bilir. Çok şükür erken uyandım “mühendissin abi sen her şeyi gördün diye her şeyi de yapmayıver” dedim konu kapandı. “Mühendissen mühendislik yap kardeşim, ezdirme bana kendini!” diyorum ve kesiyorum.

Noktayı, endüstri mühendisinin ne kadar özel bir mesleğe sahip olduğunu en iyi şekilde vurgulayan alıntı bir paragrafla koymak istiyorum:

“Dünya Üzerinde iş yapan her kuruluşta en az bir Endüstri Mühendisi istihdam edilse idi; şirketler daha verimli, ürünler daha kaliteli ve hizmetler daha düzgün olurdu…”


Okurken sabrınız, mezun olunca şansınız daim olsun dostlar,



Google Plus' da Paylaş

Unknown

Unutmayın ki en önemli desteğiniz yorumlarınız ve önerilerinizdir. Bizimle iletişime geçebilirsiniz: ffortkliftt@gmail.com

0 yorum:

Yorum Gönder