Yalın Üretim-Lean Manufacturing


Bu yazımda;  yalın üretimi en yalın haliyle anlatmaya gayret edeceğim ama biliniz ki bu yazı yalın üretimin yalnızca girizgahı. Katılacağımız zirveden sonra yalın üretim için methiyeler düzeceğimiz yazılar da gelecek.

Yalın üretim = Anti israf!  İşte denklem.

İsraf Derken?

Soyut-somut aklınıza gelebilecek her türlü gereksizlik israftır. Evimizde  belki bir gün lazım olur diye tuttuğumuz kağıtlar bile doğru yerde değilse şirket için israftır. Hem de en büyük israf; zaman israfı. Elimizin altını dolduran gereksiz yığınlar aradığımıza ulaşmakta işimizi zorlaştırır ve ciddi zaman kayıplarına neden olabilir. Düzen altın kuraldır.

Fabrika içi sevkiyat, aradaki mesafe, fazla/eksik çalışan, sık kullanılan ekipmanın uzak oluşu, yanlış/fazla/eksik ekipman, bitmemiş projeler, karışık prosesler hepsi ve benzeri örnekler ciddi israfları simgelemektedir. Denge altın kuraldır.

İsrafı tamamen önlemek ulaşılması oldukça zordur bu sebeple  israfa sebebiyet veren aktivitelerin devamlı olarak elenmesi gerekmektedir. Bu da "süreklilik" ile mümkündür. Yalınlaştırma işlemi kat'a sona ermez. Var olan bütün olumsuzlukların çözümü için sürekli iyileştirme gerekmektedir. Tüm sistemlerde israf söz konusudur ve yalın üretim bunları kategorize etmiştir. Sistemdeki israflar yalın üretim teknikleri kullanılarak yok edilir. Bu teknik araçlar:

  • KAIZEN
  • 5S
  • KANBAN
  • TPM
  • JIT
  • POKA YOKE
Japonca israf kelimesinin karşılığı mudadır, dolayısıyla israf tespiti için 7 MUDA kullanılır. Başka bir yazımda değinmek üzere üstünden geçiyorum:

  1. Over-production: Fazla ve/veya vaktinden önce üretim 
  2. Inventory: Envanter/Stok 
  3. Defects: Fireler/Tamir 
  4. Motion: Gereksiz hareket 
  5. Processing: Gereksiz işlem 
  6. Waiting: Bekleme 
  7. Transportation: Taşıma

Eskiden madem öyle otomasyona gidilmesi daha iyi olmaz mı gibi sorular geliyordu aklıma, belki sizler de böyle düşünüyorsunuzdur. Hayır, daha iyi olmaz. Düzen-sistem-denge bütünlüğü var ise otomatikleşmeye gerek yoktur. O kadar otomatikleşen bir üretim tesisi en iyi ihtimalle monotonluktan ölür. Proses insanlardan arındırılmamalıdır. Hemen örnekle birlikte diğer denkleme geçiyorum:

Üretiyorum, tedarikçiyim. Karşımdaki şirket alıcı, müşteri. Ben müşterimin isteği doğrultusunda üretim yapıyorum, üretim esnası-sonucu ortaya çıkan ve müşteri için önem arz etmeyen her şey israftır. Yani;

Üretim israfı -> Müşteri için önemsiz = Müşteri bedel ödemez

Bu durumda iki çıkmaz yol ile karşılaşırım: 
  1. Maliyeti ürüne yansıtmazsam, kar değerim düşer. 
  2. Maliyeti ürüne yansıtırsam, fiyat arttığı için rekabet değerim düşer.

Tam bu aşamada Philip Crosby tüm çıkmaz yolları delip geçiyor ve diyor ki: “Zero Defects!”.

Hata yok = maliyet yok

Kusur düzeyi yüksek olan işletme kalitede önleyici tedbir uygulamalıdır. Bu da ilk defada doğruyu bulmak anlamına gelir. Bunun yolu da eğitimden ve eğitimli bir komiteden geçer.  

Sonuç olarak,

“Hatasız üretim yapan çalışan ne yaptığını bilen güçlü çalışandır,  maliyetsiz üretim yapan güçlü şirket  avantajlıdır.”








Google Plus' da Paylaş

Unknown

Unutmayın ki en önemli desteğiniz yorumlarınız ve önerilerinizdir. Bizimle iletişime geçebilirsiniz: ffortkliftt@gmail.com

0 yorum:

Yorum Gönder