İlk popüler olduğu zamanlarda 3S olarak kullanılan, bu gün ise kimi
işletmeler tarafından altıncı S olarak “Shukan” yani “alışkanlık” ile birlikte uygulanmaya devam eden 5S metodolojisini
kaleme almaktan keyif duyuyorum doğrusu.
Başta yalın üretim olmak üzere, birçok verim kriterinin temel taşı olan
5S:
Ağırlıklı olarak mavi yakalı çalışanlar ve kısmen ofis personeli
tarafından uygulanan, kişi veya grup aktiviteleri ile çalışma ortamının
sistemli şekilde ve aşamalarla iyileştirilmesine yarayan bir metodolojidir.
Hemen anımsatmak isterim ki,
KAIZEN tüm ürün iyileştirme faaliyetleri için olduğu gibi 5S için de
tamamlayıcı unsurdur!
5S’ in her aşamasında KAIZEN faaliyetleri de uygulanabilir, hatta
uygulanmalıdır da. Fabrikadaki tüm mühendislik bölümlerini, verim arttırmaları
için görevlendirilmiş kişileri, yöneticileri, şefleri, müdürleri, ofis
çalışanlarını, saha çalışanlarını yani kısacası ne kadar geniş bir kitleyi
dahil edebilirsek bu iyileştirme faaliyetlerine, o kadar çok verim artışı ve
üründe iyileşme elde ederiz.
Hiç vakit kaybetmeden 5S’ i tanımlamayalım:
Japonlar, her zamanki gibi iş hayatını ve sosyal hayatı sentezleyerek
karşımıza çıkıyor. “Kendi hayatında ne kadar tertipli ve temizsen bunu iş
hayatına da o denli yansıtırsın.” diyor. Dolayısıyla günlük hayatımıza da
taşıyabileceğimiz, hatta muhakkak taşımamız gerektiğini düşündüğüm 5S
metodolojisinin, nasıl uygulanabileceğine ve bize getirilerinin ne olacağına
bakalım:
1- Seiri: Kırmızı Etiket
Yöntemi!
Toparlanma evresi için oldukça pratik bir yöntem olan kırmızı etiket,
5S sürecine başlamak için son derece uygun.
Her operatör, çalıştığı ortamdaki tüm ekipmanların üzerine kırmızı bir
etiket yapıştırır. Ay içinde kullandığı malzemelerin üstündeki etiketleri bir
bir çıkartır. Ay sonunda ise üzerinde hala kırmızı etiket olan ekipmanların bir
ay boyunca kullanılmadığı anlaşılır.
Bu sayede, işletme körlüğü denilen durum ortadan kalkar ve kullanılmadığı
fark edilen tüm malzemelerin akıbetine topluca karar verildikten sonra çalışma
ortamından uzaklaştırılır.
2- Seiton: Seiri ile birbirini
tamamlarlar.
Tertipsiz bir çalışma ortamı kalitesiz işi beraberinde getirir. 5S için
temel prensip, bir işte kullanılacak olan materyali en fazla 30 saniyede
bulabilmektir. Dolayısıyla işi en verimli şekilde yapabilmenin yolu “30 saniye”
kuralına uymaktır.
Tıpkı bir araba
tamirhanesindeki el aletlerinin duvarda asılı durması gibi gerek ofis içi
dosyaların gerekse üretim ekipmanlarının belirli bir sistem dahilinde
düzenlenmesi ve çalışanların bu düzene sadık kalması gerekir.
Seiton yani tertip
aşamasında bir operatörün kullandığı ekipman düzenindeki iyileşme sonucu olarak
kendi üretim sürecinde %5’ lik zaman tasarrufu yaptığını varsayarsak, 100
adetlik bir üretim partisinde 5 parçalık fazla ürün elde etmiş oluruz ve bu
küçümsenmeyecek bir verim artışıdır.
3- Seiso: Temizlik aşamasında “denetim”
anahtar kelime.
Bu aşamada amacımız
tüm gereksiz materyalleri, kirliliğe sebep olan yabancı maddeleri ve çöp
sayılabilecek her şeyi temizlemektir. Bunun için bir 5S panosu oluşturmak çok
verimli sonuçlar doğuracak olsa da pek çok işyeri için umursanmayacaktır. Bu
sebeple en azından bahsini ettiğimiz temizlik işlerinden sorumlu ve denetleyici
kişileri belirlemek işimize yarayacaktır.
4- Seiketsu: İdeal durum ile mevcut durum
arasındaki farkı kapatmak esastır.
Bu aşamaya
geldiğimizde ise yapmamız gereken ilk şey, idealimizdeki durumu tasarlamak ve
detaylandırmaktır. Tüm bu tanım ve detaylar bizim standardımızı oluşturacaktır.
İlk olarak hedef belirlenir, ardından çözüm standardize edilir ve son olarak
aradaki fark kapatılır.
İleri düzeyde 5S
uygulayan fabrikalar, FIFO (Firs In First Out) yani “İlk Giren İlk Çıkar”
sistemini kullanmaktadırlar.
5- Shitsuke: Yapılan iyileşmelerin
sürdürülebilirliği ile çember tamamlanmaktadır.
Verim alabilmemiz
için, 5S ile elde ettiğimiz tüm iyileşmenin kalıcı olması gerekmektedir. Bu
kalıcılık, diğer disiplin kurallarıyla paralel yürütülmeli ve muhakkak
denetlenmelidir.
. . .
5S faaliyetleri
gönüllü çalışmalardır. “Ortada bir problem varsa çözümü herkesi ilgilendirir”
başlığı altında tüm çalışanları tek çatı altında buluşturmaktadır. Uygulandığı
takdirde görülecektir ki, çalışanlar şirketi benimseyecektir, bu sayede
verimlilik artacaktır ve içerideki bu motivasyon kısa zamanda yapılan işlerin
farkıyla birlikte rekabet gücüne yansıyacaktır.
Aradan belirli bir
zaman geçince motivasyon seviyesi düşebilir. Bu durumda sunumları arttırmak ve
takdir-ödül ikilisine baş vurmak oldukça etkili olacaktır.
Denetim süreçlerine gelecek
olursak:
Yukarıda da bahsettiğim
gibi şu anki durumu saptamak ve hedef belirledikten sonra arayı kapatmak hedefinde
olmalıyız. Puanlama için 5’ lik sistem
uygundur.
Denetim kriterleri
için kritik göstergeler 5’ lik sistemde şu şekilde puanlandırılır:
Hiç çaba yok – 0
Az çaba gösterilmiş – 1
Orta derece çaba – 2
Asgari kabul edilebilirlik – 3
Ortalamanın üstünde – 4
Beklenilenin üstünde – 5
Örnek:
Bölüm
|
Değerlendirme
|
Hedef
|
Depo
|
2
|
5
|
Kalite
|
3
|
5
|
Bakım
|
1
|
4
|
5S faaliyetleri sayesinde:
- Aidiyet artacaktır! Ki bu sonuç, benim en önem verdiğim sonuçtur diyebilirim.
- Çok daha rahat ve bu sayede verimli bir çalışma ortamı kazanılacaktır.
- Teslimat sürelerinde kısalma olacaktır.
- Maliyet düşüşü gözlenecektir.
- Kalitede artış, hatalarda azalma olacaktır.
0 yorum:
Yorum Gönder