DEMİNG VE KALİTE


W. Edwards Deming kalite yönetimini üç başlık ile inceler:
  1. Derin Bilgi Sistemi
  2.  14 Nokta İlkesi
  3. PUKÖ Döngüsü

1. DERİN BİLGİ SİSTEMİ

Bir önceki yazımda TKY’ nin bir sistem değil, hayat tarzı olduğundan söz etmiştim. Derin bilgi sistemi bu durumu en iyi özetleyecek başlıklardan bir tanesi.

Deming’e göre her uygulama sonucunda değişim vardır. Değişen öncelikle insandır. İnsanın bu değişime ayak uydurabilmesi için temel bazı bilgileri ve yaklaşımları kazanması gerekmektedir. Derin bilgi kuramına göre aşağıda göreceğiniz temel dört unsur net olarak anlaşılmalıdır.

Derin Bilgi Sistemi 4 unsurdan oluşur:

1.1 Sistem Yaklaşımı

Derin bilgi kuramına göre, sistem kendini anlatmaz. Sistemi etkileyenler ya da sistemden etkilenenler sistemi anlamalıdır. İnsan biyolojik ve psikolojik bir sistemdir. Sosyolojik bir sistem içinde yaşar. Çevre ve ekonomik sistemden etkilenir.  Her şeye sistem gözüyle bakılmalıdır.  En basit tanımıyla sistem girdilerin çeşitli yöntemlerle değiştirilerek çıktı haline getirildiği yapıdır. Bu yapılar insan, toplum gibi canlı yapılar olabileceği gibi ev, iş yeri, okul ve hastane gibi üretim yapan ve hizmet veren yapılar da olabilmektedir.

1.2 Değişkenlerin Algılanması

Elinize bir gazete alın ve içinden paragraf seçin. Seçtiğiniz paragraflardaki harfleri birkaç kez sayın. Her defasında farklı sayı bulacaksınız. Yapılan her işin doğasında değişkenlik vardır. Değişkenlikler hatalara sebep olurlar. Kontrol altında tutulmazlarsa yanlış sonuçlar oluşur ve yıkımlara neden olabilirler.

1.3 Bilgi Kuramı

Neyin, nasıl öğrenileceğine karar verilmesindeki yaklaşım da bilgi kuramının anlaşılmasına dayanmaktadır. Sezgisel mi öğrenmeyi tercih edersiniz? Bilimsel yolla öğrenmeyi mi? Sezgisel öğrenmeyi tercih edenlerin ileriye yönelik katma değer sağlamaları çok zordur. Bilimsel yollar tercih edilirse, diğer deyişle ölçme-değerlendirme yolu tercih edilirse başarıdan söz edilebilir. Doğruluk, açıklık, şeffaflığın özünde bu yaklaşım yatmaktadır.

1.4 Psikoloji

İnsan psikolojisi, grup psikolojisi, toplum psikolojisi ve değişim psikolojisinin anlaşılması son derece önem arz etmektedir. “Yaptığı şeyi neden böyle yaptı?” sorusu her zaman yanıtlanmalı ve açıklanmalıdır. 

Liderler, iş arkadaşları birbirlerinin tutum, tavır ve davranışlarını açıklayamadıkları sürece o kurumda etkileşimden bahsedilemez. İnsanın psikolojisine göre hareket etmenin insanları sınıflandırma ile ilgisi olmadığı da bilinmelidir. 
Altın kurallar başlığında çok sayıda yazılar okuruz. Bunlar konunun kalbini oluştururlar. Deming’ in derin bilgi kuramı da yönetimin altın kurallarındandır. Önemli olan bunların bilincinde olan insanlardır.

2.DEMİNG’ İN 14 NOKTA İLKESİ

“Doğru iş, doğru metotla, ilk defasında ve her defasında, doğru şekilde yapılırsa; maliyet düşer ve verimlilik artar” Deming.

Deming, işletme yöneticilerine müşterilerin artık ucuz ama kalitesiz mallar istemediklerini, bu durumda işletmelerin yaşayabilmeleri için ürünlerin kalitesi üzerinde yoğunlaşmaları gerektiğini söylüyordu. Deming’ in bu mesajı öyle güçlüydü ki, Japonya’ da başta Toyota, Mitsubishi, Nissan olmak üzere 45 şirket yöneticisi derhal onun mesajını uygulamaya koyuldular. 

İşte Deming’ in kalite için önerdiği 14 unsur:

  1. Rekabetçi olmak ve varlığını sürdürmek için sürekli mal / hizmet geliştirmek, işletme için kararlı bir amaç olmalıdır.
  2. Hataların önlenmesi, hata kabul aralıklarının daraltılması, sürekli gelişme sorumluluğunun herkesin işi olduğu bu yeni felsefe, şirkete uyarlanmalıdır.
  3. Kaliteyi sağlamak için son kontrol (muayene) uygulaması terk edilmeli. Kalite, girdileri almaktan başlayarak, üretimin tüm aşamalarında gerçekleştirilmelidir.
  4. Üretimde kullanılacak girdilerin temininde sadece etiket fiyatları üzerinden karar verme bırakılmalı, mal doğru standardı sağlayan tedarikçilerden alınmalıdır.
  5. Üretim ve hizmet süreçleri sürekli olarak geliştirilmelidir.
  6. Meslek eğitimi, kalite ve iş geliştirme eğitimleri kurumsallaştırılmalıdır.
  7. Liderler, TKY kültürünü işletmeye yerleştirmek için gerekli sistem ve stratejileri oluşturmalıdır.
  8. Çalışanlar, sorunları yönetime aktarma, fikirlerini söyleme konusundaki korkularından arındırılmalıdır.
  9. Departmanlar arasındaki duvarlar yıkılmalıdır.
  10. Kalite konusunda çalışanlara sloganlar ve öğütler verme bırakılmalı, yol haritası çizilmelidir.
  11. Çalışanlara üretim kotası gibi sayısal hedefler verilmemeli, kaliteyi sağlamak için cesaretlendirilmelidir.
  12. İş görenlerin, mühendislerin ve yöneticilerin kendi iş başarılarıyla mesleki kariyerinde hak ettikleri yerlere gelmeleri engellenmemelidir.
  13. Etkin eğitim programları ve kendini geliştirme düşüncesi kuruma yerleştirilmelidir.
  14. Değişimi başarmada kurumdaki herkesi görevlendirilmeli, çalışmalara herkesin katılımı sağlanmalıdır.  
PUKÖ DÖNGÜSÜ / PDCA CYCLE


KAIZEN uygulama süreci olan PÜKO Döngüsü ISO standartlarının da temelini oluşturmaktadır ve 4 ana başlıktır.
  • Planla (Plan)
  • Uygula (Do)
  • Kontrol Et (Check)
  • Önlem Al (Act)

Planla – Uygula – Kontrol Et – Önlem Al döngüsü, veri esaslı olarak sistematik bilgi elde etmeyi sağlayan bilimsel bir yöntemdir. 

Yeni bilgiler elde edildikçe birikim artar. Birikim arttıkça gelişmeler ve yenilikler açısından fikir üretilir ve PUKÖ ile test edilir.


Google Plus' da Paylaş

Unknown

Unutmayın ki en önemli desteğiniz yorumlarınız ve önerilerinizdir. Bizimle iletişime geçebilirsiniz: ffortkliftt@gmail.com

0 yorum:

Yorum Gönder