Üretim Parçası Onay Prosesi
Production Part Approval
Process – PPAP
3. sınıftaki yaz stajımda deneyimleme şansı bulduğum PPAP ve bir sonraki
yazımda bahsedeceğim APQP, okuma ile yalnızca fikir edinilebilecek ve
anlaşılması için muhakkak deneyimlenmesi gerektiğini düşündüğüm bir konu.
Şunu açık ve net bir şekilde belirtmek isterim, eğer sistemden PPAP
dosyası içinde yer alan kayıtlara ulaşamıyorsanız PPAP dosyası oluşturmak hiç
de kolay olmayacaktır.
Dosyayı hazırlarken de dikkat edilmesi gereken, daha doğrusu özen
gösterilmesi gereken detaylar var: Zaman zaman proses yeterlilik sonuçları
müşterinin istediği seviyede olmayabiliyor. Bu ve benzer durumlarda
oluşturduğumuz dosya üzerinde rakamsal oynamalar yapmak yerine dürüstçe müşteri
ile kafa kafaya vermek ve sorunları bu doğrultuda çözmeye çalışmak
atabileceğimiz en doğru adımdır. Şeffaflık, her yerde olduğu gibi
müşteri-tedarikçi ilişkisinde de önemli bir rol oynamaktadır.
. . .
Genel tanım itibari ile PPAP, müşterinin tüm mühendislik gereklerinin
üretici firma tarafından onaylandığını belirlemek ve üreticinin prosesi gerçek
imalat şartlarında, belirlenen adette karşılayacağına emin olmak adına kullanılır.
Otomotiv sanayinde, imalat aşamasına geçilecek yeni ürünle ilgili teknik
verilerin oluşturulması, imalat aşamasının planlanması ve sunumunun
yapılmasında karşılıklı sorumlulukların anlaşılması esaslarına dayalı olarak
faaliyetlerin yürütülmesi amaçlanır.
PPAP sunumu tedarikçi için kontrol listesi anlamına gelmektedir.
Üretim parçası onay prosesi için gerçekleştirilecek üretim 1 ile 8 saat
arasında minimum 300 adet üzerinden hesaplanmalıdır. Bu şart karşılanamayacaksa
müşteri ile görüşülmeli ve üretim sayısında anlaşmaya varılmalıdır.
PPAP süreci ilk sevkiyattan önce şu durumlarda başlatılır:
- Yeni ürün devreye alınması
- Önce gönderilen ürünlerde tespit edilen hataların düzeltilmesi
- Resim ve şartnamelerde mühendislik değişikliğinin yapılması
Eğer:
- Anlaşmadan farklı bir malzeme kullanılırsa,
- Sonucu etkileyecek bir kalıp kullanılacaksa,
- Kalıp, proses akış sırasını değiştirecekse,
- Ekipmanda taşınma sonucu yer değişikliği söz konusu olacaksa,
- Tedarik kaynakları değiştirilecekse,
- Kalıp 1 seneden sonra üretime alınacaksa,
- Proseste değişiklik yapılacaksa ve
- Test – muayene metotları değiştirilecekse,
Mutlaka müşteri haberdar edilmeli ve müşterinin talebine göre hareket
edilmelidir.
TASARIM
Girdi Örneği: Ürün tasarım çıktısı verileri, üretkenlik
proses yeterliliği ve maliyet için hedefleri, Önceki geliştirmelerden edinilen
tecrübeler…
Çıktı Örneği: İmalat süreci akış şemaları, uygun olan
yerlerde hata önleme faaliyetlerinin sonuçları, imalat prosesi
uygunsuzluklarının hızlı tespiti ve geri bildirimi için yöntemler…
Süreç Şeması:
Yeni Parça Çalışma Özeti:
- Müşteriden gelen talepler doğrultusunda planlı bir çalışma yapmak esastır.
- Proje ekibi oluşturulur
- Şartname ve teknik resimler incelenir
- Özel karakteristikler ve bu doğrultuda proses belirlenir
- Gerekli hammadde, teçhizat vs. tespit edilerek fiyat çalışması yapılır
- Gerekiyorsa, yatırım planı oluşturulur
- Maliyet analizi çıkarılır ve müşteriye fiyat bildirilir
- Müşteriden onay geldiğinde ekip yeniden plan yapar
- Proses akış şeması oluşturulur
- Tasarım FMEA çalışması yapılır
- FMEA’ dan yararlanılarak ön seri kontrol planı oluşturulur
- Ölçme cihazları ve proses yeterlilik ölçümü planı yapılır
- Hammadde ve teçhizat siparişleri verilir
- Siparişler geldiğinde kontrolleri yapılır
- Numune üretimine geçilir
- Numunenin test ve ölçümleri yapılır
- Seri kontrol planı hazırlanır
- Ürün Kalite planı, kabul ve özeti yapılır
- Görünüş onay raporu hazırlanır
- Parça garanti belgesi doldurulur
- Numune PPAP dosyası ile birlikte müşteriye gönderilir.
Müşteri, tanımlanan
dokümanlardan farklı bir istekte bulunursa bu dokümanlar da ürün dosyasına
eklenir.
Son olarak:
Parça onay
prosesinde aksi yönde bir belirleme yapılmadığı takdirde imalatçı “Seviye 3” olarak kabul edilir.
0 yorum:
Yorum Gönder