Çare KAIZEN



KAIZEN, bitirme tezimin kilit noktasıydı ve üzerine yüzlerce sayfa tez yazmış olan ben, nasıl konuya girerim nasıl özet çıkarırım, nasıl sizleri sıkmadan devam edip bitiririm hiçbir fikrim yok. Dolayısıyla yalnızca ve yalnızca ana hatlarıyla bir giriş yapmayı deneyeceğim.

Masaaki Imai “KAIZEN” olarak adlandırılan felsefenin babasıdır.

86’da yazdığı “KAIZEN: The Key to Japan’s Competitive Success” adlı kitabı ile tanıttığı bu felsefenin “her günün bir öncekinden daha iyi olması gerektiği” anlamına geldiğini, böylece sanayiden günlük yaşama kadar tüm ilerlemelerde laboratuvar çalışmalarını gerektiren buluşlar beklenmeksizin yaşanan sorunlar ile ilgili sürekli küçük küçük iyileştirme adımları atmalıdır der.

“Netice değil Hatice!” KAIZEN.

KAIZEN, mükemmele ulaşma arzusuyla kendini geliştirme ve daha çok çalışma felsefesidir. Bu felsefe sonuç değil süreç odaklıdır. Çünkü, eğer sonuçlar iyileştirilmek isteniyorsa bu sonuçları ortaya çıkaran süreçler iyileştirilmelidir.

Amaç; büyük adımlar atmak değil (Batı tarzı yaklaşım), sürekli küçük adımlar atarak daha iyiye ulaşmak ve böylece uzun vadeli sonuçlar elde etmektir. Yeri gelmişken hemen Batı ve Japon felsefesinin kıyasını sizlere sunmak istiyorum.

Japon Yaklaşımı (KAIZEN)
Batı Yaklaşımı (Buluş)
Sürekli Küçük Adımlar
Uzun Aralıklı Büyük Adımlar
Ayrıntılarla İlgilenir
Sıçramalarla İlgilenir
Yavaş ve Sürekli Değişim
Ani ve Büyük Değişim
Herkesin Katılımı
Az Sayıda Kişinin Katılımı
Grup Çalışması
Bireysel Çalışma
İyileştirme/Uyarlama
Yaratıcılık
İnsana Yönelir
Teknolojiye Yönelir
Küçük Yatırım Gerek
Büyük Yatırım Gerek
Sürece Yoğunlaşır
Sonuca Yoğunlaşır
Açık Bilgi Paylaşımı
Gizli Bilgi
Mevcut Sistemi İyileştirme
Yıkıp Yeniden Yapma
Kaynak: PARLAK, S., Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Standartları, Bursa, Ekin Yayınevi,  2013.

KAIZEN, yapılan işlerde veya geliştirilen ürünlerde sorun çıkmasını beklemeden müşteri memnuniyetinin ve rekabet gücünün arttırılması amacıyla çalışanlar, süreç, zaman ve teknolojide sürekli olarak yavaş yavaş fakat çok sayıda iyileştirme ve gelişmeyi yapmayı böylece maliyetlerinde düşmeyi öneren bir kalite yönetim yaklaşımıdır.

KAIZEN bakış açısında sorunlardan korkulmaz. Eğer ortada bir sorun varsa, geliştirilecek ya da iyileştirilecek bir fırsat var diye algılanır.

Sürekli iyileştirme yapmak için çalışanlardan yaptıkları işlerle ilgili öneri getirmeleri beklenir.

Öneri sistemi (Suggestion System) can alıcı noktadır, lütfen dilek şikayet kutusu gibi algılanmasın ya da güzel projeler ödüllendirilecektir bakış açısıyla karıştırılmasın. Ne yazık ki birçok kuruluş böyle algılamıştır.

Öneri sistemi üç aşamadan oluşmaktadır:
  1. Yönetim, işçinin görevini ve işyerini iyileştirme konusunda ne kadar basit olursa olsun öneri oluşturmasına yardım etmek üzere her türlü çabayı göstermelidir. Bu, çalışanların işlerini yapma tarzına dikkat etmelerini sağlayacaktır.
  2. Yönetim, çalışanlara daha iyi öneriler verebilmeleri için eğitim verir. Böylece, işçiler daha iyi öneri getirebilmek için problemleri ve içinde bulunulan şartları analiz edebilmektedirler.
  3. Yönetim, önerilerin ekonomik yönü ile ilgilenir.

Gördüğünüz gibi KAIZEN felsefesinde insan faktörü oldukça önemli bir yerde. İnsan, problemin sebebi değil problemi çözebilecek unsur olarak tanımlanmıştır. Dolayısıyla sürekli iyileşme, yalnızca kalite çemberi üyelerinin değil tüm çalışanların sorumluluğundadır. Eğer bir problem varsa bu herkesin problemidir.

Bu sayede, KAIZEN prensipleriyle yönetilen bir şirkette, problemi herkes sahipleneceği için sorumlusu belli olmayan ya da ortada kalan bir konu olmaz.

KAIZEN insan odaklı evet ama iş uygulamaya döküldüğünde insan değil insanlar istiyor. Yani, bireysel çalışmanın değil takım çalışmasının altını çiziyor. 

Standartların olmadığı bir yerde KAIZEN felsefesinin de olamayacağını vurguluyor, çare KAIZEN diyorum.

Google Plus' da Paylaş

Unknown

Unutmayın ki en önemli desteğiniz yorumlarınız ve önerilerinizdir. Bizimle iletişime geçebilirsiniz: ffortkliftt@gmail.com

0 yorum:

Yorum Gönder