KAIZEN, bitirme tezimin kilit noktasıydı ve üzerine yüzlerce sayfa tez yazmış olan ben, nasıl konuya girerim nasıl özet çıkarırım, nasıl sizleri sıkmadan devam edip bitiririm hiçbir fikrim yok. Dolayısıyla yalnızca ve yalnızca ana hatlarıyla bir giriş yapmayı deneyeceğim.
Masaaki Imai “KAIZEN” olarak adlandırılan felsefenin
babasıdır.
86’da yazdığı “KAIZEN: The Key to Japan’s Competitive
Success” adlı kitabı ile tanıttığı bu felsefenin “her günün bir öncekinden daha
iyi olması gerektiği” anlamına geldiğini, böylece sanayiden günlük yaşama kadar
tüm ilerlemelerde laboratuvar çalışmalarını gerektiren buluşlar beklenmeksizin
yaşanan sorunlar ile ilgili sürekli küçük küçük iyileştirme adımları atmalıdır
der.
“Netice değil
Hatice!” KAIZEN.
KAIZEN, mükemmele ulaşma arzusuyla kendini geliştirme ve
daha çok çalışma felsefesidir. Bu felsefe sonuç değil süreç odaklıdır. Çünkü,
eğer sonuçlar iyileştirilmek isteniyorsa bu sonuçları ortaya çıkaran süreçler
iyileştirilmelidir.
Amaç; büyük adımlar atmak değil (Batı tarzı yaklaşım),
sürekli küçük adımlar atarak daha iyiye ulaşmak ve böylece uzun vadeli sonuçlar
elde etmektir. Yeri gelmişken hemen Batı ve Japon felsefesinin kıyasını sizlere
sunmak istiyorum.
Japon
Yaklaşımı (KAIZEN)
|
Batı
Yaklaşımı (Buluş)
|
Sürekli Küçük Adımlar
|
Uzun
Aralıklı Büyük Adımlar
|
Ayrıntılarla İlgilenir
|
Sıçramalarla İlgilenir
|
Yavaş ve Sürekli Değişim
|
Ani ve Büyük
Değişim
|
Herkesin Katılımı
|
Az Sayıda Kişinin Katılımı
|
Grup Çalışması
|
Bireysel
Çalışma
|
İyileştirme/Uyarlama
|
Yaratıcılık
|
İnsana Yönelir
|
Teknolojiye
Yönelir
|
Küçük Yatırım Gerek
|
Büyük Yatırım Gerek
|
Sürece Yoğunlaşır
|
Sonuca
Yoğunlaşır
|
Açık Bilgi Paylaşımı
|
Gizli Bilgi
|
Mevcut Sistemi İyileştirme
|
Yıkıp
Yeniden Yapma
|
Kaynak: PARLAK, S., Toplam
Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Standartları, Bursa, Ekin
Yayınevi, 2013.
KAIZEN, yapılan işlerde veya geliştirilen ürünlerde sorun
çıkmasını beklemeden müşteri memnuniyetinin ve rekabet gücünün arttırılması
amacıyla çalışanlar, süreç, zaman ve teknolojide sürekli olarak yavaş yavaş
fakat çok sayıda iyileştirme ve gelişmeyi yapmayı böylece maliyetlerinde
düşmeyi öneren bir kalite yönetim yaklaşımıdır.
KAIZEN bakış açısında
sorunlardan korkulmaz. Eğer ortada bir sorun varsa, geliştirilecek ya da
iyileştirilecek bir fırsat var diye algılanır.
Sürekli iyileştirme
yapmak için çalışanlardan yaptıkları işlerle ilgili öneri getirmeleri beklenir.
Öneri sistemi (Suggestion System) can alıcı noktadır, lütfen
dilek şikayet kutusu gibi algılanmasın ya da güzel projeler ödüllendirilecektir
bakış açısıyla karıştırılmasın. Ne yazık ki birçok kuruluş böyle algılamıştır.
Öneri sistemi üç aşamadan oluşmaktadır:
- Yönetim, işçinin görevini ve işyerini iyileştirme konusunda ne kadar basit olursa olsun öneri oluşturmasına yardım etmek üzere her türlü çabayı göstermelidir. Bu, çalışanların işlerini yapma tarzına dikkat etmelerini sağlayacaktır.
- Yönetim, çalışanlara daha iyi öneriler verebilmeleri için eğitim verir. Böylece, işçiler daha iyi öneri getirebilmek için problemleri ve içinde bulunulan şartları analiz edebilmektedirler.
- Yönetim, önerilerin ekonomik yönü ile ilgilenir.
Gördüğünüz gibi KAIZEN felsefesinde insan faktörü oldukça
önemli bir yerde. İnsan, problemin sebebi değil problemi çözebilecek unsur
olarak tanımlanmıştır. Dolayısıyla sürekli iyileşme, yalnızca kalite çemberi
üyelerinin değil tüm çalışanların sorumluluğundadır. Eğer bir problem varsa bu
herkesin problemidir.
Bu sayede, KAIZEN prensipleriyle yönetilen bir şirkette,
problemi herkes sahipleneceği için sorumlusu belli olmayan ya da ortada kalan
bir konu olmaz.
KAIZEN insan odaklı evet ama iş uygulamaya döküldüğünde
insan değil insanlar istiyor. Yani, bireysel çalışmanın değil takım
çalışmasının altını çiziyor.
Standartların olmadığı bir yerde KAIZEN felsefesinin de
olamayacağını vurguluyor, çare KAIZEN diyorum.
0 yorum:
Yorum Gönder